západ slunce na stromy

První tréninky jako přípravy na delší výlet

autor:

Blíží se víkend. Předpověď počasí slibuje slunečno. A v plánu máte celodenní výlet přes 100 kilometrů, kdy většina cesty nebude při povodí řeky a kopce jsou pro vás výzva, ne překážka, ale kolo doposud převážně sloužilo jen jako dekorace v garáži nebo sklepě? V tom případě je načase protáhnout nohy a začít s tréninkem, protože čím kratší je příprava před fyzicky namáhavým pohybem, o to delší je pak rekonvalescence. Bolavé svaly vás tak můžou připravit o další týden v sedle, přesto že se tomu dalo zabránit správnou přípravou a tréninkem.

Zvyknout si na námahu

Pravidelným tréninkem, a nemusí jít jen o jízdu na kole, ale i běháním, plaváním nebo cvičením se tělo adaptuje na zátěž. Srdce zvětšuje svůj objem a dokáže přečerpat více krve do krevního oběhu. Svaly se tak více prokrvují, mají více energie a zvyšuje se i zásoba energie ve svalech. Svaly se stávají pružnější, bohatší na látky potřebné k fyzickému výkonu, jako je hořčík, zabraňující křečím. Zvětšuje se kapacita plic a do mozku jsou dopravovány látky navazující pocity štěstí.

Účinný trénink by měl být prováděn 2-3x týdně v kombinaci těžší a lehčí zátěže. Na kole to znamená okolo 20 až 30 kilometrů s občasným stoupáním nebo jízdou s vyšší frekvencí šlapání, zvyšující srdeční činnost.

Právě zvýšená fyzická námaha má pozitivní vliv na srdce a plíce. Nic se samozřejmě nemá přehánět a i dlouhodobá zátěž tělo spíše oslabuje. Dochází ke spotřebovávání energetických zásob a důležitých vitamínů a minerálů. A v důsledku pocení a úbytku vody se zahušťuje krev.

Menší únava a hlavně nižší potřeba neustále něco pojídat a doplňovat energii při jízdě na kole jsou hlavní výhodou tréninku. Jak již bylo napsáno výše, svaly si při pravidelné námaze vytvářejí zásoby energie, takže další a další jízdou ubývá pocitů hladu a vy si tak vychutnáte delší vyjížďky bez zastavování.

Sžít se s kolem

Bolesti sedacích partií jsou asi nejčastější problém po zimě nebo delší pauze. Obzvlášť při několika hodinovém výletu. Navíc se na to nedá nijak připravit a každý si to musí odsedět. Proto je lepší trpět na pár kilometrech dva, tři dny, po sobě, něž během výletu a především po něm.

Při celodenním výletu okolo 120km, průměrnou rychlostí 20km/h pojedete 6 hodin. S optimální kadencí 70ot./min to je celkem 25200 otáček. A pokud máte nesprávně nastavené sedlo a řídítka, bude to 6 hodin a 25200 nezdravých pohybů a nadměrné zátěže především pro kolena a záda. Je to jako by jste běželi půl-maraton (přes 10 000 kroků)se shrbenými zády. Ničíte tak své tělo a to co měla být původně zdravá vyjížďka se změní, minimálně v pohyb, který tělu spíše škodí než prospívá. Před dlouhým výletem je vždy lepší věnovat trochu času optimálnímu nastavení kola. Jde tu přeci o to si výlet maximálně užít a posílit své zdraví a to jde jen se správnou přípravou.