žena ma masáži

Regenerace (nejen) po tréninku

autor:

Ať už se řadíte mezi nadšené milovníky cyklistky nebo patříte do řad závodníků, měli byste si osvojit pravidla regenerace a zahrnout ji do svého tréninkového plánu. Mnoho lidí si pod pojmem regenerace představuje odpočinek v sauně nebo na masáži. Ovšem regeneraci je stejně důležité dopřát tělesné schránce i mysli. Jaké formy regenerace zvolit po cyklistice a jak odlehčit namoženým svalům?

Kompenzační sport

Potřebujete-li tělo regenerovat, myslete i na správný postup. Po krátké vyjížďce, která ale mohla být vaše první sezónní, postačí jako regenerace proud horké vody a vydatnější spánek. Nezapomínejte také na správnou skladbu jídla, aby vaše tělo dostalo všechny potřebné minerály a vitaminy. Neméně důležitý je i pitný režim, který byste měli dodržovat již během tréninku. Regeneraci uspíšíte příjmem vody a minerály z isotonických a hypotonických nápojů. Po tréninkový jídelníček by měl zahrnovat převážně sacharidy – těstoviny, energetické tyčinky a ovoce. Sacharidy okamžitě doplní energii a dodají tělu důležité živiny. Mezi nástroje regenerace řadíme i tzv. kompenzační sporty. Jedná se o doplňkové aktivity a patří sem zejména cvičení uvolňovací, protahovací a posilovací. Poslední zmiňovaná aktivita se týká především posilování svalových skupin, které cyklista během tréninku příliš nezatěžuje. Posílit a zregenerovat je můžete v domácí posilovně, jednoduchým posilovacím tréninkem nebo lekcí ve fitness centru.

Jednou z velice příjemných a navíc užitečných aktivit je strečink, který navíc výrazně podporuje látkovou výměnu ve svalech. Při všech cvicích na protažení byste měli cítit tah, jak se sval napíná, ale nikdy ne bolest. Předejdete tak naprosto zbytečným úrazům a bolestem. Vyzkoušejte například jógu či kalanetiku, které se zaměřují na posílení nejen viditelných svalů, ale i těch vnitřních, o kterých mnohdy nevíme. Mezi oblíbené doplňkové sporty k cyklistice patří i plavání. To je báječným odlehčením pro tělo i mysl. Temp v bazénu byste se ale měli zdát v případě, že váš cyklistický trénink byl naprosto vyčerpávající. Raději zvolte horkou sprchu, během níž si sice prohřejte svaly méně než v horké vaně či sauně, ale neztratíte pocením vodu z těla. Vhodnou formou regenerace těla jsou i automasáže, kterými si ulevíte od bolestí, promasírujete namožené svaly a snížíte napětí. Doplňková cvičení jsou ale především individuální záležitostí. Každý cyklista volí to, co ho baví, zajímá a při čem se skutečně uvolní. Mnoho cyklistů doplňuje tréninky během, svižnou chůzí nebo lezením, kdy posilují převážně horní polovinu těla.

Dnes jsou již na trhu k dostání i přípravky určené k regeneraci. Slouží nejen aktivním a profesionálním sportovcům, ale i amatérským cyklistům. Výrobci sází zejména na tablety, gely a prášky zajišťující ochranu svalové hmoty před poškozením s regeneračními schopnostmi. Poraďte se s nákupem sacharidových koncentrátů s obsahem bílkovin, které slouží při maximálním vypětí jako další zdroj energie. Je nutno také počítat s částečnou degradací bílkovin. Před tréninkem si proto dopřejte aminokyseliny upravené pro zatěžovaný organismus – předejdete nežádoucí degradaci svalové hmoty. Nezapomínejte ani na klouby, které jsou během náročných tréninků a závodů v extrémním zatížení. Vybírejte takové preparáty, které obsahují komplex klíčových látek pro ochranu, regeneraci a výživu pojivové a kostní tkáně. Ve složení by neměly chybět glukosamin sulfátu, chondrotin sulfátu a také Aloe Vera s protizánětlivými účinky.

Cyklistikou k regeneraci

Po cyklistickém závodě může být paradoxně báječnou regenerací i projížďka na kole. Nemělo by se ale jednat o nějaké tréninkové kolo nebo vysoké zatížení. Raději si užijte pohodovou pomalejší cyklistiku s rodinou a přáteli. Regenerace je procesem, při kterém dochází k navrácení organismu do rovnováhy. Balance zajišťuje nejen obnovení energetických zásob v těle, ale i obnovu poškozených tkání, srovnání vodního a elektrolytového prostředí a kvalitní regenerace je stavebním kamenem pro vaši zvyšující se výkonnost. Bez pravidelné a propracované regenerace se nemohou posouvat hranice vašich možností a nedosáhnete vytoužených sportovních pokroků. Regenerace je zkrátka nedílnou součástí každé sportovní aktivity, a proto by ani cyklisté neměli zapomínat na komplexní péči o tělo a mysl po tréninku. Jen tak se totiž druhý den po tréninku či závodu budete moci vrhnout na to, co vás doopravdy baví.