7 Slavných kopců italského závodu Giro d´Italia

autor:

Letos je to již 100 let od chvíle, kdy cyklisté poprvé vyrazili na slavný závod Giro d´Italia. Za tu dobu stihli najet stovky tisíc kilometrů, navštívili nespočet italských měst, několikrát se vydali i za hranice Itálie, ale nakonec se většina závodů rozhodovala u nich doma, na vrcholcích Alpského pohoří. Cyklisté dohnáni na limit svých fyzických sil, někdy téměř neprostupné davy fanoušků a nástupy, které rozhodovaly celý třítýdenní závod. To vše utvářelo legendární kopce silniční cyklistiky, na které se každoročně sjíždějí tisíce cyklistů z celého světa aby tak na vlastní kůží zjistili, jaká je to dřina dostat se až na vrchol, ale zároveň jaký je to báječný pocit při zdolání kopce.

Passo dello Stelvio

Asi nejznámější ze všech italských stoupání. A určitě nejvyšší průsmyk jakým kdy Giro projíždělo nebo na něm vrcholilo. Ve stém ročníku ho cyklisté zdolali hned dvakrát, i když jednou ze Švýcarské strany a ne až úplně na vrchol. A finišovalo se v lázeňském městě Bromiu, které je neodmyslitelně s kopcem spjato, přestože známější a hezčí strana stoupání začíná za městem Pratto allo Stelvio. Z této strany je stoupání dlouhé 24 km s průměrným sklonem 7,5% až do nadmořské výšky 2758 m. Je to nejdelší stoupání v našem seznamu a určitě jedno z nejhezčích. Není proto divu, že tu Giro končilo prozatím 11x a nesčetněkrát tudy projíždělo.

silnice na Passo dello stelvio
foto: Blázni na kolech

Passo di Gavia

Stoupání, nejspíše s nejhezčím výhledem na okolní krajinu a v druhé polovině s nejrozbitější silnicí, s množstvím klikatic, vraceček, dlouhých zatáček, rovinek, zkrátka velmi zajímavý kopec, na který se Giro rádo vrací. Od roku 1960 se tudy projíždělo již 9x, o čemž informuje i tabule na vrcholu stoupání ve výšce 2652 m n.m.. Z městečka Santa Caterina je to 13,5 km s průměrným sklonem 6,5% a maximy okolo 14%.

cesta na Monte Zolcolan
foto: Blázni na kolech

Monte Zolcolan

Zřejmně vůbec nejtěžší stoupání jaké se na Giru jezdí, přitom s nejnižší nadmořskou výškou z našeho seznamu. Do výšky „pouhých“ 1730 m n.m. vede 10 km dlouhá silnice, s průměrným sklonem 11,9% a maximem okolo 22%. Není proto divu, že jezdci právě v tomto stoupání získávají cenné vteřiny a minuty na své soupeře a přibližují se tak k zisku růžového trikotu. Prozatím zde končilo 5 etap.

budovy na Colle delle Finestre
foto: jojobob / 123RF Reklamní fotografie

Colle delle Finestre

2178 m vysoký strašák s průměrným stoupáním 9% a maximy okolo 14%. Ale hlavně tu na závodníky čeká závěrečných 8 km bez asfaltového povrchu a to na silničních kolech a galuskách, což je poměrně veliká výzva. Ani samotný začátek stoupání není nijak jednoduchý. V první třetině z celkové délky 18 km je na třech kilometrech celkem 30 vlásenek. Poprvé byl kopec pro Giro objeven až v roce 2005 a od té doby se tu jelo 3x.

lehce zasněžený vrchol Monte Grappa
foto: rglinsky / 123RF Reklamní fotografie

Monte Grappa

Kopec s krvavou historií z První světové války, ale také úžasné cyklistické místo. Na jakou jinou horu se také můžete dostat až 10 různými cestami, od těch těžkých až po extrémně náročné. Vrchol je ve výšce 1775 m n.m. a z městečka Semonzo je to 18,5 km dlouhé stoupání s průměrným sklonem 8,3%. Giro se zde jelo zatím 3x.

celá silnice na Passo Pordoi
foto: elleonzebon / 123RF Reklamní fotografie

Passo Pordoi

Krásné stoupání v italských Dolomitech je jednou z nejčastějších zastávek závodu Giro d´Italia. 4x se zde finišovalo a 38x tudy peloton projížděl, naposledy i v letošním stém ročníku. Vrcholí se ve výšce 2239 m n.m. po bezmála 12km z města Canazei. Průměrné převýšení je 6,8% a maxima okolo 9%, s celkem 27 vlásenkami. Samotný kopec a okolní Dolomity přitahují nejen závodníky, ale i tisíce amatérských cyklistů každý rok.

Passo del Mortirolo
foto: Blázni na kolech

Passo del Mortirolo

Velmi náročné a velmi známé stoupání, které bylo zařazeno do závodního itineráře v roce 1990 a od té doby se tudy projíždělo již 13x, naposledy letos, ve stém ročníku tu vyhrál L.L.Sánchez. Na vrchol vede z města Mazzo di Valtellina menší, ale o to strmější silnice, dosahující v maximech sklon až 18%, v průměru pak 10,5%. Utrpení skončí až v nadmořské výšce 1852m.

foto: william87 / 123RF Reklamní fotografie