silnice Transfagaras v údolí

Transfagaras – perla mezi silnicemi, na kole

autor:

Jeden z mnoha odvážných stavebních počinů nechvalně známého rumunského diktátora Nicolae Ceaușesca. A zároveň jeden z nejkrásnějších, nejen cyklistických výjezdů v Evropě a možná i na světě. Silnice Transfagarasan se zkrátka stala symbolem a hojně navštěvovanou turistickou atrakcí.

Základní informace

Silnici tvoří severní a jižní část, které jsou rozděleny na vrcholku 900m dlouhým tunelem. A je to, jako by od sebe byly odděleny úplně jiné cesty. Zatímco severní část, začínající ve vesnici Cârțișoara, je ta cesta s okouzlujícími výhledy na vrcholky Karpat. Je zde několik odpočívadel, lanová dráha, na rumunské poměry, poměrně slušný asfalt bez větších děr, a myslí se zde zkrátka na to, aby se zde turisté cítili dobře, jižní cesta je téměř pravý opak. Po prvních kilometrech z vrcholku kopce je vše ještě v pořádku, bohužel poté co se sjede trochu níž, se cesta razantně změní. Veliké díry v silnici, při krajnici spousty odpadků a nezbývá než vzpomínat, jak úchvatná byla, ta bezmála 30 kilometrů dlouhá cesta na vrchol. Jižní trasu nezachraňuje ani cesta okolo přehrady Vidraru, s nekonečnými výhledy na modrou hladinu. V místech, kde byste čekali rovinu, možná se samostatnou cyklostezkou vinoucí se okolo celé přehrady, asi jako na Lipně, se rumunští stavitelé rozhodli, že ve vás vyvolají pocit jízdy na vlnách a tak cesta neustále stoupá, klesá a zatáčí zprava doleva.

Co se náročnosti týče je Transfagarašská magistrála spíše lehčí, v porovnání s výjezdy v Alpách nebo Pyrenejích. Svědčí o tom i průměrné stoupání 4.6% a maximy okolo 9%. Nejsou zde žádné velké výkyvy a silnice stoupá hezky pozvolna a rovnoměrně až téměř na vrchol, kde narazíte na zmíněná maxima. I z tohoto důvodu si výšlap více užijete. Nemusíte totiž neustále hledat ideální převod na daný úsek, ale dáte tam rychlost, jaká vám vyhovuje a jedete až na vrchol.

Myslelo se i na turisty

V původních plánech Nicolae Ceaușesca bylo vybudovat na vrcholku zimní středisko s mnoha hotely pro západní turisty. K naplnění sice úplně nedošlo (několik penzionů se nachází kousek od vrcholem), ale i tak se zde myslí na turisty. Najdete tu několik odpočívadel s lavičkami a záchody v rumunském stylu, zhruba v polovině cesty je občerstvení se vskutku originální přípravou kukuřice za pomoci fénu na vlasy. Na samotném vrcholku je pak altán odkud se dají pořídit záběry celé silnice klikatící se údolím.

záchodová budka na vrcholu Transfagarase
Za tunelem spojujícím severní a jižní část silnice je vodopád Cascada Capra, stejnojmenného potoka, který se vlévá do řeky Argeș a tvoří tak hlavní přítok přehrady Vidraru. Pod přehradou je kemp odkud je výborně vidět na Drákulův hrad (Poenari Castle), který je navíc v noci nasvícený. Drobnou nevýhodou jsou všudypřítomní medvědi, naštěstí je ale v kempu několik psů, kteří mají za úkol medvědy odhánět. Zda se skutečně jedná o Drákulův hrad, není jisté. Údajně měl, dnes již zřícenině hradu, vládnout Vlad III zvaný „Napichovač“, který se stal předlohou pro román Dracula od B. Stokera. Možné však je, že jeho opravdovým sídlem byl hrad Bran, kousek od Brašova. Tak jako tak se zřícenině nedá upřít tajemná atmosféra.

Kvůli jednomu kopci do Rumunska?

Je pravda, že Rumunsko je trochu z ruky a v Alpách nebo Pyrenejích jsou úžasná stoupání, ale přesto všechno stojí za to se na Transfagarasan vydat. Už jen když se na ni podíváte, víte, že to chcete vidět na vlastní kůži. Například slavný motoristický pořad Top Gear zvolil Transfagarasan za nejkrásnější silnici na světě, testovala se zde nejostřejší verze Škoda Octavia RS a od roku 2011 je silnice v itineráři cyklistického závodu Cycling Tour of Sibiu. Navíc to není jediný známý kopec v okolí. Na západ od Transfagarašské magistrály je silnice Transalpina, která sice neni tak hezká, ale byla by škoda ji minout, když už budete na kole v Rumunsku.

Užitečné odkazy: