Gravel bike – Jak zajistit pohodlí i při jízdě na štěrku

autor:

Protože gravel bike vychází se silničního kola má stejně tuhý rám a pevnou vidlici, ale můžete s ním jezdit i po trasách jako s horským kolem, vyvstává otázka jak zajistit stejné nebo alespoň podobné pohodlí na rozbitých cestách jako na horském kole s odpružením. Ale s odpružením zase klesá výkonost na silnicích, která je druhým domovem gravel biku, který lze snadno s výměnou plášťů na galusky přeměnit na čistokrevné silniční kolo. Jak tedy zajistit pohodlí na štěrku nebo rozbitých a lesních cestách a přitom zachovat tuhost rámu a vidlice pro lepší a rychlejší jízdu na silnicích? Každý výrobce kol na to jde trochu jinou cestou, ale zůstává snaha o tlumení vibrací a různá drobná odpružení. Ukážeme si tedy několik příkladů tlumení vibrací a odpružení různých částí kola a jednu zajímavě odpruženou vidlici.

Tlumení vibrací

Grail CF SLX 8.0

Canyon Gravel Cockpit

Německý výrobce kol vytvořil pro vrcholové modely svých gravel biků nová, unikátní, dvojitá řídítka. Výhod v sobě tento typ řídítek skrývá hned několik. Horní hrana řídítek je vyrobena z pružnějšího karbonu a tudíž lépe tlumí vibrace. Navíc výše posazená řídítka umožňují vzpřímenější pozici v sedle a tudíž komfortnější cestování na dlouhé vzdálenosti s hodinami v sedle. A poslední výhodou je vylepšená aerodinamika v oblasti představce, tedy hlavně to, že zde klasický představec úplně chybí a řídítka volně přecházejí přímo v rám.

Gravel bike Canyon Grail CF SLX 8.0
Foto: Canyon.com
Dvojitá řídítka Canyon Gravel Cockpit, na gravel kole Canyon Grail CF SLX 8.0

Sedlovka S15 VCLS 2.0 CF

Po tlumení vibrací od předního kola se Canyon zaměřil i na tlumení vibrací přicházejících od zadního kola a použil k tomu sedlovku s označením S15 VCLS 2.0 CF, původně vyvinutou pro endurance kola. Tato sedlovka zaujme už na první pohled svým zajímavým řešením. V podstatě rozdělili sedlovku na dva díly, které jsou k sobě spojené v horní a spodní části. Horní část je pohyblivá díky kloubům pro přesné nastavení pozice sedla, ale i spodní část s oběma oddělenými kusy, spojenými kolejnicemi a šroubem umístěným vespod je pohyblivá a je možné si díky tomu nastavit úhel sedla podle požadavků. Celé toto řešení má svoji důležitou funkci a to tlumení vibrací. Díky mírné ohebnosti (až 20 mm) celé sedlovky dochází k utlumení vibrací, které by se jinak přenesli do sedla.

Gravel bike Canyon Grail CF SLX 8.0 pohled z boku

Foto: Canyon.com
Sedlovka S15 VCLS 2.0 CF, na kole Canyon Grail CF SLX 8.0

Aktivní odpružení

Specialized Diverge Expert X1

Systém Future Shock

Výrobce Specialized použil u svých gravelů technologii dříve vyvinutou pro silniční kola, především pak pro legendární zbraň na jarní kostkovou klasiku Paříž-Roubaix model Specialized S-Works Roubaix, kde chtěli zvýšit komfort při přejíždění pave sektorů. Vyvinuli tedy tlumič Future Shock umístěný nad hlavovou trubkou, který nijak nemění geometrii kola a navíc příliš nezvyšuje hmotnost celého rámu a zároveň tlumí nárazy od předního kola. Tlumič Future Shock má 20 mm zdvih a kvůli lepšímu tlumení i menších vibrací je vybaven pružinou, která oproti hydraulického provedení reaguje i na nejmenší nerovnosti silnice. Výhodou tohoto systému je také možnost uzavření tlumiče na hladkém povrchu pro lepší ovladatelnost a zabránění pohybu při jízdě ze sedla.

Pohled do nitra systému Future Shock; Foto: Specialized.com

Sedlovka CG-R

Pro zkvalitnění jízdy v terénu jsou gravel kola Specialized vybavena kromě tlumiče Future Shock i karbonovou sedlovkou CG-R. Ta se díky kombinaci různě pružných karbonových vláken dokáže prohnout ve vertikálním směru až o 18 mm a spolu s technologií Zertz tlumí vibrace.

Gravel bike Specialized Diverge Expert X1 se sedlovkou CG-R
Foto: Specialized.com
Sedlovka CG-R na gravel kole Specialized Diverge Expert X1

Trek Checkpoint SL 6

gravel bike Trek Checkpoint SL 6
Foto:Trekbikes.com
Gravel bike Trek Checkpoint SL 6 se systémem IsoSpeed.

Systém IsoSpeed

Jarní klasiky a hlavně pak přejezdy přes kostky daly vzniknout technologii IsoSpeed amerického výrobce Trek. Ten se samozřejmě snažil co nejvíce eliminovat nárazy a vibrace, kterých při přejíždění kostek na silničním kole rozhodně není málo, ale zároveň nechtěl zvyšovat hmotnost kol použitím odpružení a tak vznikla pohyblivá část na styku rámové trubky a sedlovky. IsoSpeed v podstatě rozděluje sedlovou trubku od horní trubky a do těchto míst přidává pohyblivé ústrojí, díky kterému může sedlová trubka pružit a tím eliminovat vibrace přenášené ze zadního kola při přejíždění nerovností. Výhodou systému je, že se vůli němu příliš nezvyšuje hmotnost celého rámu s IsoSpeedem a také možnost si míru pružení nastavit pomocí posuvníku na sedlové trubce. Trek už u svých kol nabízí i přední IsoSpeed pro tlumení vibrací od předního kola, který je umístěn v horní části hlavového složení. Od závodů Paříž-Roubaix a kola Trek Domane SLR se tedy technologie posouvá i ke kolům kategorie gravel bike.

Systém IsoSpeed - průřez
Foto:Trekbikes.com
Pohled na ústrojí zadního systému IsoSpeed

Nový typ vidlice na kola v kategorii gravel

gravel bike Lauf True Grit s vidlicí Lauf Grit
Foto:Laufcycling.com
Gravel kolo Lauf True Grit s revoluční vidlicí Lauf Grit

Lauf Grit – Revoluce ve vidlicích?

Trochu překvapivě přichází nový a zajímavý typ odpružené přední vidlice z cyklisticky upozaděného státu Island a jeho hlavního města Reykjavík. Zde vznikla po několikaletém vývoji nová varianta na hladkou jízdu i pro gravel bike a to se zachováním jízdních kvalit a hmotnosti silničního kola. Základ vidlice Lauf Grit tvoří klasická karbonová vidlice, která ale není pevně spojená s kolem. Místo toho je vidlice doplněna celkem dvanácti super silnými pružinami ze skleněného vlákna (šesti na každé straně), na které navazuje opět karbonový díl s pevnou osou pro upevnění kola. Zajímavostí skleněných vláken a celé vidlice je fakt, že čím více je vidlice stlačená, tím pružnější pružiny jsou. Rozsah odpružení je až 30 mm a kromě gravel kol používá Lauf vidlici i na horská kola. Více se o vidlici a kolech Lauf dozvíte v nadcházejícím článku.

Vidlice Lauf Grit
Foto:Laufcycling.com
Revoluční karbonová vidlice Lauf Grit pro gravel kola

Pomalu se začínají objevovat gravely s odpruženou přední a dokonce už i zadní vidlicí, tak jak to známe u horkých kol. Otázka je nakolik si tato kola zachovávají původní myšlenku tedy silniční kolo, které se pomocí drobných úprav přemění na kolo do lehkého terénu, jako je lesní či štěrková cesta ale přitom si zachová rychlost a ovladatelnost silničního kola. Každý výrobce to zkrátka vidí jinak a snaží se zaplnit mezeru na trhu, ale díky vylepšením, které jsme si ukázaly v tomto článku je zaručená budoucnost kola na štěrk i bez použití klasických odpružených vidlic a přitom se zachováním dostatečného komfortu s původním konceptem gravel biku.