Lauf True Grit – islandský gravel bike, který zvládne každou cestu

autor:

Jaké kolo může vzniknout na ostrově, který tvoří převážně sopky, lávová pole a ledovce? Na ostrově plném nezpevněných cest, kde jednotlivé vesnice spojuje cesta vysypaná štěrkem? No přeci ultimátní gravel bike, který zvládne jakýkoliv povrch, v mnohém se vyrovná horskému kolu, ale má geometrii silničního endurance kola. Tím ostrovem, na kterém toto kolo vzniklo, je Island a vyrábí ho poměrně nová cyklistická společnost Lauf, známá především pro svou unikátní a patentovanou vidlici.

Jak společnost Lauf začala?

V roce 2010 se parta cyklistických nadšenců a inženýrů rozhodla posunout hranice možností klasických gravel biku a začala pracovat na novém typu vidlice pro tento typ kol. Vize byla jasná. Docílit odpružení přední vidlice, bez použití klasické hydraulické soustavy, aby byla zachována co nejmenší hmotnost kola a pocit řízení jako silničního kola. Po návrhu tvaru a způsobu odpružení, ale přišel problém s tím, jaký materiál by byl dostatečně pevný a zároveň pružný, aby byla zachována přesnost a stabilita řízení při zachování vůle na eliminaci nerovností. Několik let testování různých kompozitních materiálů nakonec vyústilo v roce 2013 k finální podobě vidlice Lauf Grit.

Přední vidlice Lauf Grit
Foto: Lauf
Přední vidlice Lauf Grit

Vidlice Lauf Grit

Právě revoluční vidlice je tím hlavním komponentem nového kola Lauf Tru Grit. Základem je klasická silniční vidlice z karbonových vláken, s lehce pozměněnou geometrií, na kterou jsou připevněny pružiny ze speciálního skleněného vlákna. Toto skleněné vlákno je extrémně pevné, ale zároveň pružné ve vertikálním směru. K těmto pružinám je pak připevněna část, ve které je upevněno samotné kolo. Na každé straně vidlice je celkem 6 těchto pružin, vždy 3 nahoře a 3 dole. Vidlice Grit má spring rate (což je poměr mezi sílou působící na pružinu a jednotkou pohybu pružiny v mm) 30 mm, což znamená, že čím více jsou pružiny stlačené, působí na ně větší síla, tím pružnější se stávají. Tedy pokud jedete po rovině, kde není pružení žádoucí, jsou pružiny tvrdé, zatímco při vjezdu do terénu nebo na štěrkovou cestu se pružiny začnou ohýbat a čím více se ohýbají, tím snadněji k ohýbání dochází a to až v rozsahu 30 mm. Hmotnost celé vidlice je 900 g, což je velmi nízká hodnota vzhledem k tomu, kolik materiálu bylo na vidlici přidáno.

Gravel bike Lauf True Grit

Od výroby zaměřené jen na vidlice se společnost Lauf rozhodla i pro kompletní výrobu celého kola a tím se stal gravel bike Luaf True Grit. Kolo určené na dlouhé výlety jak na silnici, tak hlavně na nezpevněné cesty, kde je díky odpružené vidlici zajištěn dostatečný komfort. Základ kola tvoří karbonový rám a již zmíněná karbonová vidlice s pevnými osami 12×142 mm vzadu a 15×100 mm vpředu.

Komponenty kola záleží na vybrané variantě. K dispozici jsou celkem 4, od nejlevnější verze Weekend Warrior, která disponuje řazením a brzdami SRAM RIVAL 1, s 11 rychlostní kazetou SRAM 1130, 11-42t, koly DT Swiss X1900 celkovou hmotností 8,9 kg. Následují dvě závodně pojaté verze RACE FORCE 1 a RACE FORCE 1 AXS s poupravenou vidlicí, u které by u trochu zvětšena tuhost pružin, pro zajištění trvalého kontaktu kola s povrchem a komponenty SRAM Force 1 a 11ti rychlostní kazetou SRAM 1175, 10-42t, respektive komponenty SRAM Force 1 AXS s elektronickým řazením a 12ti rychlostní kazetou SRAM Eagle GX 10-50, u obou verzí s koly DT Swiss XR1501 a váhou 7,9 respektive 8,3 kg u elektronické verze. Poslední verzí je ULTIMATE, se stejnou vidlicí jako má verze Weekend Warrior, ale disponuje sadou SRAM Red AXS s 12ti rychlostní kazetou SRAM Eagle XX1 10-50, gravelovými koly Enve G23 carbon, s celkovou váhou 7,8 kg.

Gravel bike Lauf True Grit
Foto:Lauf
Gravel bike Lauf True Grit s otvírákem na rámu.

A protože se Lauf je islandská firma, doplnili tvůrci své kolo o několik potřebných komponent, které využijete při dlouhých cestách náročnou krajinou, kde je nouze o vodu a případně hospodu nebo restauraci. Takže kolo Lauf True Grit má i celkem 3 držáky na bidony, otvory pro upevnění drobné brašny na horní rámovou trubku a také otvírák na lahve vedle držáku na bidon na sedlové trubce. Zkrátka je kolo vybavené pro přežití nejen v islandské divočině.