Gravel bike – kolo pro cestovatele, na silnici i do terénu

autor:

Gravel bike aneb kolo na štěrk. To je nová kategorie kol, která se snaží zachovat rychlost a dynamiku silničních kol, s plášti většími než mají cyklokrosová kola a tím pádem použitelnými na každém povrchu. A k tomu všemu se ideálně hodí na stále více populární bikepacking tedy několika denní vyjížďky pouze s batohy a věcmi sbalenými pěkně do ruličky.

Kola, která si z již existujících kategorií vzala to nejzajímavější a spojila ji v jeden všestranný celek, použitelný jak na silnici, tak na polních i lesních cestách. Rám podobný kategorii endurance, vycházející ze závodních silničních kol, ale nabízející větší pohodlí. Široké pláště použitelné na jakýchkoliv cestách a snaha o tlumení vibrací až k drobným odpružením.

Připraveno na bikepacking

Stále oblíbenější forma cestování zvaná bikepacking, kde stačí tři brašny a vše potřebné na dlouhé výlety máte u sebe se ideálně hodí ke Gravel biku. Jako kdyby vznikl právě pro tento typ cestování. Rám dostatečně prostorný pro všechny brašny a geometrie upravená k lepší stabilitě, vzpřímenější pozice za řídítky a tlumení vibrací pro větší pohodlí i na několika denních výletech spolu s plášti na všechny povrchy, předurčuje tuto kategorii kol právě k dlouhým výletům i mimo civilizaci.

SILNIČNÍ KOLO vs GRAVEL BIKE

  • Silniční kolo je zaměřené na rychlost a výkon a tomu odpovídá geometrie rámu a použité komponenty s co nejmenší hmotností a dobrou aerodynamikou
  • Gravel kolo je určeno především na dlouhá cestování s hodinami v sedle, podobně jako endurance kola, případně se předpokládá použití brašen. Proto geometrie nabízí vzpřímenější pozici a na délku je větší, aby se zvětšila stabilita na kole i vzhledem k převozu vybavení v brašnách.
  • Na silničním kole se používají galusky s šířkou nejvíce 28 mm pro co nejmenší třecí plochu a co nejvyšší rychlost.
  • U Gravelu se používají pláště se vzorkem do lehkého terénu s šířkou 30 – 50 mm, pro zvládnutí jakéhokoliv povrchu.
  • Oproti silničnímu kolu je u Gravel biku důraz na tlumení vibrací a odpružení například sedlovky nebo představce.
  • V nabídce Gravelů jsou i jednopřevodníkové řazení, podobně jako u cyklokrosových kol.

CYKLOKROSOVÉ KOLO vs GRAVEL BIKE

  • Cyklokrosová kola jsou dělaná na výkon a závody trvající lehce přes hodinu. Není u nich potřeba dbát na komfort, ale musí být co nejpevnější, aby vydržela silový způsob ježdění.
  • Na Gravel biku musíte vydržet dlouhé hodiny a proto má geometrii laděnou spíše na komfort a doplňuje se o různá tlumeni, aby co nejvíce eliminovala vibrace.
  • Gravel bike nemusí oproti cyklokrosovému kolu plnit pravidla UCI s šířkou plášťů maximálně 33mm a proto lze v nabídce najít pláště šířky až 50 mm, pro co největší stabilitu na polních a lesních cestách.
  • Vzhledem ke stále častějšímu zkosení horní rámové trubky z důvodu lepšího přenášení cyklokrosového kola při závodě je obtížné připevnit středovou brašnu na kolo.

Zástupci jednotlivých značek

BMC ROADMACHINE X

Foto: BMCbike.cz
Geometrie rámu z kol kategorie endurance této značky, pláště 700x34c a jednopřevodníkové řazení SRAM Apex 1.

Cannondale Topstone Disc SE

Foto: Cannondal
Hliníkový rám s karbonovou vidlicí, kotoučovými brzdami a jednopřevodníkovým řazením SRAM Apex 1.

Canyon Grail CF SLX 8.0

Foto: Canyon.com
Lehký celo karbonový rám, kotoučové brzdy s elektronickým řazením Shimano Ultegra, pláště 700x40C a kokpit s dvěma řídítka nad sebou.

Merida SILEX 9000

Foto: Merida-bike.cz
Karbonový rám s kotoučovými brzdami a jednopřevodníkovým řazením Sram Force1 44t. Dále pláště 700x35C a otvory v rámu pro připevnění nosičů na brašny.

SCOTT Addict Gravel 10

Foto: Scott-sport.com
Velmi lehký karbonový rám s kotoučovými brzdami a jednopřevodníkovým řazením Sram Force1 42t doplňují pláště 700x35C

Specialized Diverge Comp

Foto: Specialized.com
Karbonový rám podobný čistě silničním kolům s kotoučovými brzdami a řazením Shimano Ultegra, plášti 700x38C, odružená řídítka a tlumení vibrací na sedlovce.

Trek Checkpoint SL 5

Foto: Trekbikes.com
Karbonový rám s kotoučovými brzdami a řazením Shimano 105, plášti 700x40c, pružícím prvkem na spoji horní rámové trubky a sedlové trubky a otvory pro upevnění nosičů.

Wilier Triestina Jena

Foto: Wilier.com
Karbonový rám s kotoučovými brzdami a řazením Shimano ULTEGRA, plášti 700x40C, otvory pro upevnění předních i zadních nosičů