Přilby na kolo – které jsou bezpečnější a jak se liší

autor:

Nabídka cyklistických přileb je opravdu široká a rozdíly mezi jednotlivými modely nejsou jen v designu a ceně. Liší se v konstrukci a ní spojeným odvětráním a především pak v ochraně hlavy při různých pádech. Rozdílů je ale mnohem více. Například v upínacích systémech, kde je snaha udělat co nejsnadněji nastavitelnou přilbu a dále v různých doplnění přilby, ať už o reflexní prvky, světla, integrované držáky na brýle nebo systém upozorňující na pád.

Materiál přileb na kolo

Jak se chrání to nejdůležitější, co máte? Základní materiál používaný pro výrobu cyklistických přileb je expandovaný polystyren zkráceně EPS. Většina výrobců používá výrobní postup, při kterém je EPS vstřikován do skořepiny a tvoří tak tvar přilby. Ten se buď použije jako jednolitý u levnějších přileb nebo se kombinují různé tvrdosti EPS pro lepší rozložení sil působících na přilbu a vaší hlavu při nárazu. Cílem všech výrobců je vytvořit co možná nejpevnější přilbu, která ale bude mít co nejvíce větracích otvorů pro chlazení hlavy. Toho se dosahuje možným vyztužením přileb v oblasti větracích otvorů různými materiály nebo přidáním výztuh přímo do EPS. Kombinace materiálů s rozdílnou tvrdostí a hmotností a vyztužení přilby také pomáhá při zmenšování rozměrů přileb.

Dalším důležitým faktorem u výroby přilby je fakt, že se při nárazu objevují různé kombinace sil působících na přilbu, takže krom kolmých sil se objevují také síly rotační, kdy dochází k otáčení hlavy do různých směrů spolu s upevněnou přilbou.

Ochrana proti rotačním silám působících na mozek

MIPS technologie

Kromě levných modelů se dnes již stala technologie MIPS standardem většiny nových přileb. MIPS (Multi-Directional Impact Protection System – ochrana proti nárazům z více směrů) je určena k eliminaci rotačních sil působících na mozek. Nejpoužívanější verze tohoto systému disponuje pohyblivým polstrováním a upínacím systémem. Tyto pohyblivé části redukují síly působící na mozek při pádech jiných než kolmých na překážku tím, že část energie je v prvních milisekundách odvedena po přilbě, která rotuje, zatímco hlava je ještě v rovné poloze. Objevují se také přilby s další verzí MIPS, kde jsou dvě pohyblivé části přilby. To znamená, že spodní část přilby i s polstrováním a upínacím systémem jsou oproti horní, pevnější části pohyblivé. Na tomto videu je vidět možnost pohybu přilby.

Foto: Mipsprotection.com

WaveCel technologie

Výrobce Bontrager vyvinul ve spolupráci s americkým výrobcem kol Trek vlastní alternativu k ochraně hlavy proti rotačním silám, technologie WaveCel. Tvoří ji buněčná vrstva uvnitř přilby, na kterou navazuje polstrování s upínacím systémem. Tato buněčná vrstva slouží jako deformační zóna přilby, která redukuje síly působící při nárazu a to ve všech směrech, protože obklopuje celou hlavu. Buněčná vrstva se při nárazu ohýbá a stlačuje se čímž zredukuje působící síly, než se hlava dostane ke klasické, tvrdé ochranné EPS vrstvě.

Foto: wavecel.trekbikes.com

SPIN technologie

Výrobce POC používá také vlastní technologii SPIN, kde jsou v polstrování a na upínacím systému umístěny silikonové membrány, které umožní v případě nárazu rotační pohyb hlavy uvnitř přilby a tak zabrání zranění.

Na stránkách sciencedirect najdete článek porovnávající technologie MIPS WaveCel a klasickou přilbu pouze s EPS. (v angličtině)

Jak vybrat přilbu – rozdíly v základních a vyšších modelech

Základní modelyVyšší modely
Konstrukce přilbyVstřikovaný EPSVyztužený vstřikovaný EPS v oblasti skořepiny i v konstrukci
Ochrana proti rotačním silám:MIPS, WaveCel, SPIN …
Upínací systémy:Klasické upínací systémyRychloupínací sytém (každý výrobce jiné označení)
Hmotnost (vel. M):220 – 290 g280-300 gramů
Něco navíc:Reflexní prvkyIntegrované držáky na brýle, senzor pádu, světla

Největšími nepříteli jsou hmotnost a vítr

Pochopitelná snaha všech výrobců je udělat co nejlehčí přilbu, která si ale zachová požadovanou tvrdost a odolnost při pádu. K tomu pomáhají výztuhy například z karbonu na skořepině nebo například výztuhy z nylonu přidané přímo do EPS konstrukce přilby. Všechny tyto úpravy mají za cíl zpevnit přilbu i při zvětšování nebo přidávání větracích otvorů. Důležitým faktorem při výběru přilby je totiž její odvětrání. Čím více proudí vzduchu kolem hlav, tím lépe se hlava v letních měsících ochlazuje a hlava se pod přilbou méně nepotí. Ale existuje i druhá varianta přileb a to přilby s důrazem na aerodynamiku. U těch zase není důraz na co největší počet a velikost větracích otvorů, ale právě naopak se využívá méně otvorů, hladký povrch a kulatější tvary. Zato nabízejí menší odpor vzduchu a při jízdě šetří nějaký ten watt.