Bezpečnost na kole – pravidla bezpečné jízdy

autor:

V tomto dvoudílném článku si připomeneme několik základních pravidel pro zdravější a efektivnější a pak také bezpečnější jízdu na kole.

Jak se vyhnout nehodě a zranění při ježdění na kole? Na to asi neexistuje jasná rada, ale dodržováním několika pravidel lze rizika a nástrahy eliminovat na co nejmenší míru. Pojďme si tedy představit několik zásad bezpečné jízdy.

Bezpečná jízda na kole v silničním provozu

Samozřejmostí při jízdě na kole je dodržování pravidel silničního provozu, ale při jejich dodržování se nemusíme vždy úplně vyhnout riziku středu s vozidlem. Samy dobře víte jak to na našich silnicích vypadá a proto i při dodržování silničních pravidel je důležité mít na paměti, že jako cyklista jste v mnoho násobně větším ohrožení při střetu s automobilem, než když sami v nějakém autě sedíte. Proto stejně jako při řízení auta je důležité předvídat možné dění na silnici. Například i když jste na hlavní silnici, může se stát, že auto přijíždějící z vedlejší silnice si vás buď nemusí všimnout nebo může přehlídnout značení křižovatky a může si myslet, že na hlavní je on. Proto je dobré před křižovatkou si buďto přibrzdit nebo mít prsty připravené na brzdě pro případ, že by vám někdo vjel do cesty. To samé se samozřejmě může stát i obráceně a vy si můžete myslet, že jste na hlavní. Sledujte proto pozorně přijíždějící auta na křižovatku a raději si zpomalte, než riskovat srážku. Obezřetnost je ale třeba i při běžné jízdě na silnici. Hlavě potom při předjíždění proti jedoucích vozidel. Ten co předjíždí si při rychlé snaze dostat se před předním jedoucí auto většinou nevšimne, že v opačném pruhu může jet cyklista a tak se na vás nepříjemně, při předjíždění nalepit a pokud se vám najednou objeví na silnici překážka jako třeba kameny nebo mrtvé zvíře, vyhýbat se jí na stranu, kde zrovna někdo předjíždí může být nebezpečné.

Jízda ve skupině

Jízda s kamarády ve skupině má samozřejmě mnoho výhod. Asi největší je, že při pravidelném střídání se na špici šetříte energii a snáze tak ujedete delší vzdálenosti. Jízda v řadě za sebou ale má i své nevýhody. Hlavní je, že při jízdě v řadě ví o situace před sebou nejlépe jen ten co zrovna jede první. To znamená, že ostatní členové pelotonu nemusí vědět o překážce, které se plánujete jako lídr vyhnout a vzhledem k velmi malému času na reakci, mohou do překážky, které jste si vy vyhnuly narazit. Proto když jezdíte v řadě domluvte si signály, kterými se s ostatním členy budete upozorňovat na překážky na cestě. Nejčastěji se ukazuje pravou rukou směrem k silnici nebo se křikne. To platí i při brzdění a zastavování, hlavně pro ty co nosí tretry a musí si rychle vycvaknout nohu.

Buďte vidět ve dne v noci

Nemusíte na kole nosit reflexní vestu aby vás nikdo nepřehlédnul, ale pro větší bezpečí je dobré nosit oblečení s reflexními prvky nebo výraznější barvou. I v případě, že jezdíte jen za denního světla, může se stát, že vás projíždějící řidič vozidla snadno přehlédne. Může se to stát při oslnění nebo naopak při dešti nebo mlze a právě reflexní prvky vám mohou pomoci k tomu, že si vás řidič snáze všimne. Při jízdě za zhoršené viditelnosti nebo v noci je pak nutné používat světla. I když si jako cyklista myslíte, že je ještě dostatečně vidět, z auta může být pohled jiný.

Přilba je základ

Je to jediné ochranné vybavení, které na sobě máte a proto je dobré do ní investovat a hlavně vybírat podle toho jak vám sedne. Výrobci se stále snaží vyrábět co nejlepší přilby, které odolají všem možným silám, která na mozek v případě nárazu působí. A pokud často jezdíte sami a po odlehlých cestách, můžete se vybavit zařízeními, která ohlásí váš pád známému a informují ho o poslední známé poloze.