zadní kolo BMC s přehazovačkou

Kolo kategorie Endurance – pomocník na dlouhé cesty s širokým uplatněním

autor:

Ve své podstatě nová kategorie kol, která ovšem přebírá mnoho prvků od klasických silničních kol. Endurance znamená v překladu vytrvalost a právě na tu jsou především zaměřena. Někdy jsou nazývané také Gran Fondo, neboli dlouhá cesta. Patříte li tedy mezi ty, jejichž výlety se počítají v řádech desítek až stovek kilometrů, je tato kategorie určena právě vám.

Společné rysy

Hlavním rozdílem oproti silničním kolům je upravená geometrie kola, tak aby nabízela co největší pohodlí jezdi, který na kole stráví několik hodin. Větší pohodlí znamená vzpřímenější pozici a díky tomu menší namáhání zádového svalstva. Kola kategorie endurance mají proto větší úhle přední vidlice a o trochu výše posazená řídítka, tak aby byla blíže jezdci. I díky většímu úhlu vidlice se zvětšil rozvor kol, což napomáhá lepší stabilitě.

Výrobci kol se u této kategorie snaží o co největší tlumení vibrací a to především pomocí kombinace jednotlivých materiálů. Má to několik důvodů. Je jasné, že při dlouhých cestách se nevyhnete úsekům s horším povrchem, kostkami nebo štěrkem a tělo tak musí po dlouhou dobu absorbovat spoustu vibrací. Hlavně také proto, že oproti silničkám, mají endurance kola širší vidlice, díky kterým je možné nasadit širší pláště a vyrazit tak do lehčího terénu. U většiny výrobců je možné použít pláště o šířce 25 až 28 mm, někteří dokonce umožňují až 35mm.

Použití širších plášťů má další výhody. Zlepší se stabilita kola a pro někoho, kdo by chtěl zkusit přejít na silniční kola, ale má strach z úzkých galusek, je toto kompromis mezi silničními a horskými plášti.

Pro co největší použitelnost jak na rovinkách, tak při dlouhých stoupáních na vrcholky Alp, jsou na endurance kola téměř výhradně montovány kliky 50/34.

Rozdíly mezi výrobci

Tak jako má každý výrobce kol trochu jinou filozofii a způsob výroby, liší se i jednotlivé modely ve stejné kategorii. Někteří dělají endurance kola spíše sportovní, blíže klasickým silničním kolům. Mají kratší horní trubku, používají klasické ráfkové brzdy a užší pláště. Jiní se zaměřují na komfort a možnosti použití. Pak jsou osazeny kotoučovými brzdami, delší, v ostřejším úhlu uloženou horní rámovou trubku a mohou u nich být použity širší pláště. Výběr je opravdu široký, takže si pro představu ukážeme několik zástupců kategorie endurance u jednotlivých značek.

Zástupci jednotlivých značek

BMC GF01 Disc Ultegra Di2

Foto: BMCbike.cz

BMC GF01 Disc Ultegra Di2
Geometrie umožňuje vzpřímenější pozici v sedle a úprava obou vidlic přináší větší tlumení vibrací. Ke komfortu přispívají pláště šířky 28mm a hladší, elektronické řazení Shimano Ultegra Di2. BMC toho ale v kategorii endurance nabízí více, podrobnosti se dozvíte v nadcházejícím článku.

Boardman SLR Endurance Disc signature

Foto: BOARDMAN

Boardman SLR Endurance Disc signature
Britská společnost nezapře svoji závodní DNA, i proto je jejich kolo laděné více sportovně. Ostatně hmotnost pouhých 7,85kg a pláště maximální šířky 25mm hovoří sami za sebe. O hladkou jízdu se stará elektronické řazení Shimano Dura-Ace Di2.

Cannondale Synapse Disc Adventure

Foto: CANNONDALE

kolo synapse adventure disc
O tomto modelu jsme vás informovali v nedávném článku.

Canyon Endurace CF SLX 9.0 Di2

Foto: CANYON.com

Canyon Endurace CF SLX 9
Sportovní pojetí kategorie endurance. Kratší horní trubka a kombinace velmi nízké hmotnosti 7,2kg se závodními klikami 53/39 dává tušit, že tímto kolem nezůstanete pozadu ani za klasickými silničkami. Ale pláště 28mm vám dovolí i lehký terén.

Felt Z6

Foto: FELTbikes.cz

Felt Z6
Dlouhá horní trubka ve větším úhlu a pláště šířky 27mm slibují dobrou stabilitu a jistotu při řízení. To vše s řazením Shimano Tiagra a klasickými klikami 50/34.

Focus PARALANE – TIAGRA

Foto: FOCUS

Focus PARALANE TIAGRA
Zbrusu nový model, který je tu pro ty, jejichž cesty vedou často mimo silnici. Umožňuje totiž „obout“ pláště šířky až 35mm. Trochu netradičně nabízí kliky 52/36 a nejvyšší model bude k dispozici s bezdrátovým řazením SRAM eTAP. Více informací o tomto kole vám nabídneme v připravovaném článku.

Lapierre Sensium-700-Disc

Foto: LAPIERRE

Lapierre Sensium 700 Disc
Model blízký sportovním silničním kolům s plášti 25mm, delší hlavovou trubkou a nižší hmotností. Doplněné o elektronické řazení Shimano Ultegra Di2.