cervelo C5

Cervelo C5 – silniční kolo kategorie endurance

autor:

Kanadský výrobce kol specializující se převážně na super lehká závodní kola se posledních pár let zaměřil i na kategorii kol pro opravdu dlouhé cestování a dal mu označení C5. V nabídce značky se tedy zařadil mezi kola s označením S, což jsou rychlá, aerodynamická kola, R velmi lehká, závodní kola a P triatlonové, závodní speciály. C5 má nejvíce společného s modelovou řadou R, je u ní také kladen důraz na nízkou hmotnost se zachování co největší tuhosti ale přidává k tomu ještě komfortnější geometrii, širší pláště pro větší použitelnost a kotoučové brzdy pro větší bezpečnost.

Rám

Pro lepší komfort a stabilitu při dlouhých jízdách byla geometrie rámu upravena oproti závodním silničním kolům zvětšením rozvoru kol, snížením osy šlapacího středu a zmenšením vzdálenosti mezi osou hlavové trubky a osy šlapacího středu. Pro vzpřímenější pozic byl zmenšen úhel hlavové trubky tak aby jezdec vydržel v sedle dlouhé hodiny. Nebylo by to ale Cervelo, kdyby hlavní důraz nebyl kladen na váhu kola a závodní pocit z jízdy. Celý karbonový rám i s nátěrem váží ve velikosti 54 pouhých 803 gramů a je to jeden z nejlehčích rámů v této kategorii kol na trhu. Čtvercový tvar trubek dobře odolává ohýbání a kulaté tvary mají zase vysokou torzní tuhost. Cervelo zkombinovalo v rámu obě tyto vlastnosti pro zachování závodního pocitu z jízdy.

C5

Variabilita

Endurance kola si získávají svoji čím dál větší oblibu hlavně scvojí použitelností. Většinou se dají osadit širšími plášti a to nejen silničního typu ale i se vzorem do lehčího terénu. C5 není výjimkou, v základu je osazen 28 mm širokými plášti, ale díky širší vidlici a kotoučovým brzdám se dají použít až 32 mm široké pláště. To není vše co se dá na kole snadno vyměnit. Cervelo vyvinulo BBright, což je označení pro netradičně navrženou rámovou trubku. Pravá strana rámové trubky, kde jsou umístěny převodníky má takovou tloušťku aby byla co nejlehčí ale zároveň nejtužší, ale levá strana, kde převodníky nejsou mohla být rozšířena o 11 mm oproti pravé straně zadní stavby a zvýšila se tak tuhost zadní stavby při zachování prostoru pro výměnu klik, včetně těch s powermetrem.

To nejlepší v základní výbavě

C5 má jen jednu specifikaci, ale ta nabízí velmi vysoký standart, co se komponent týká. K dispozici jsou jak hydraulické brzdy, tak jedenácti rychlostní přehazovačka v sadě Shimano Ultegra Di2 8070, s řetězem Shimano CN-HG701 a klikami Shimano Ultegra 8000. Kola Mavic Allroad Elite Disc CL s plášti Mavic Yksion Elite Guard 700 x 28c a o větší pohodlí na cestách se stará sedlo fi’zi:k Antares VS.

Pro koho?

Mezi endurance koly je to spíše závoďák. Vysoká tuhost a leká váha mu dávají závodní vlastnosti, geometrie se přibližuje k cestovatelům a zachovává si trochu aerodynamický posed, takže když se ve vás vzbudí závodní duch, tak porazíte i nejednu klasickou silničku ale zbytek cesty si užijete v klidu a komfortu a to na většině lehčích terénů.